Résztvevők: | TÓTH Boglárka / VARGA Ádám |
Helyszín: | Project Space |
Megnyitó: | 02/20/2025 17:00 (csü) |
Időtartam: | 02/20 - 02/20/2025 |
Nyitvatartás
szerda | 15.00 – 18.00 |
csütörtök | 15.00 – 18.00 |
péntek | 15.00 – 18.00 |
szombat | 13.00 – 17.00 |
Varga Ádám Unknown Insignia című egyéni kiállításán a művész és a tárlat kurátora, Tóth Boglárka tartanak táraltvezetést.
Varga Ádám művészeti praxisában olyan kardinális művészetfilozófiai kérdésekkel foglalkozik, mint a reprodukálhatóság és a kisajátítás. Festményei elkészítéséhez egy plottergépet használ, amellyel a digitálisan megtervezett motívumokat vágja ki. Ezzel az ipari eszközzel reflektál arra a kérdéskörre, hogy a kortárs művészet milyen határokat állít a művészeti ágak közé.
Az Unknown Insignia című egyéni kiállítás az elmúlt időszak heraldika (címertan) témájával foglalkozó nagy volumenű művészeti projekt eredményeit mutatja be. Célja a heraldika festészeti újraértelmezése, valamint egy fiktív dimenzió megteremtése. A heraldika a pajzsot, mint formát tartja alapvető elemének, hiszen a korai darabjai pajzsokon jelentek meg, ennek segítségével váltak a harcosok megkülönböztethetővé. A címerek elsődleges funkciója tehát az azonosíthatóság. A családoknak, városoknak, később iskoláknak, intézményeknek és testületeknek is lehetett, illetve egyeseknek a mai napig van címerük, és ezek legfontosabb funkciója a különböző identitások közvetítése. Így a heraldika szigorú formai és színbéli szabályai megkülönböztethetővé teszik ezeket a jelrendszereket más vizuális kódoktól.
Az Unknown Insignia, vagyis az ismeretlen jelvények vagy címerek kifejezés arra utal, hogy Varga Ádám címerei ismerősek, de mégis bizonytalanná tesznek, mivel a fő funkciójuknak, vagyis az egyértelmű azonosíthatóságnak nem felelnek meg. Művei rámutatnak arra, hogy a mai vizuális kultúránkban fellelhető címerek közül számos már rég nem felel meg a középkorban megalapozott heraldikai szabályoknak, hiszen a használatuk, és jelentésközvetítésük módja az idők során átalakult. Varga Ádám a művek többségénél hű is marad a pajzsalakhoz, azonban direkt szembemegy a heraldika formai és színbéli szabályrendszerével. Ezek egy-egy elképzelt identitáshoz társíthatóak, amelyek egy párhuzamos, absztrakt dimenzióban léteznek, és a kortárs vizuális kultúra nyelvezetéből táplálkoznak. Így az egyes képek létező címerkonstrukciókra emlékeztetnek bennünket, például focicsapatok címereire, vagy különböző márkák logóira, de fontos, hogy nem azonosak velük. Minden esetben színekkel és formákkal hatnak az asszociációs reflexeinkre.
Varga Ádám 2023 nyarán kezdett el foglalkozni a heraldikai rendszerek kérdésével, amikor egy utazás során felfigyelt ennek változékony formavilágára. Érdekelni kezdte egy olyan vizuális hagyomány, amelyet hosszú múltja miatt ritkán kérdőjeleznek meg, nagyon zárt, mégis folyamatosan változik. Ugyanakkor ha megvizsgáljuk a közvetlen környezetünkben jelenlévő címereket, hamar feltűnhet, hogy a mai vizuális kultúrában sok esetben logóként, vagy cégérként, sajátos esztétikai eszközként funkcionálnak. (...)
Tóth Boglárka